piątek, 1 września 2023

 

JAKUB SZAMAŁEK „Cokolwiek wybierzesz – Ukryta sieć #1”, Wydawnictwo WAB 2019


Do sięgnięcia po prozę Jakuba Szamałka zachęcało mnie wiele osób, ale obawiałem się, że zatopię się bez reszty w twórczości kolejnego autora kryminałów, a tego chciałem uniknąć. Ostatecznie przekonał mnie fakt, że 1 września do kin trafia filmowa adaptacja pierwszej części cyklu „Ukryta prawda”, dlatego przeczytałem „Cokolwiek wybierzesz” i … Szamałek mnie zachwycił.

„Cokolwiek wybierzesz” rozpoczyna się od tragicznej śmierci Ryszarda Buczka, aktora, prezentera, gospodarza niezwykle popularnego i uwielbianego przez dzieci programu telewizyjnego „Niebieskie migdały”, w którym spełniane są marzenia najmłodszych widzów. Buczek ginie w wypadku samochodowym w centrum Warszawy.

Dla mediów wiadomość o śmierci aktora to, oczywiście, news dnia, a może nawet tygodnia. Portale plotkarskie zaczynają prześcigać się w publikacji lepiej i gorzej sprawdzonych informacji o wypadku. Wśród piszących o Buczku jest także Julita Wójcicka – młoda, atrakcyjna, aspirująca dziennikarka, która pracuje dla portalu „Meganewsy.pl”, ale marzy o prawdziwym dziennikarstwie i pracy w redakcji pisma pokroju „Newsweeka”, czy „Polityki”.

Ambitna i zdeterminowana dziewczyna zaczyna podejrzewać, że śmierć gwiazdy telewizji nie była dziełem przypadku. Bada sprawę, dociera do świadków, węszy… Sprowadza tym na siebie gniew tajemniczego hakera. Najpierw do sieci wyciekają nagie zdjęcia Julity, które swego czasu wysłała swojemu byłemu chłopakowi. A to jedynie preludium szeregu nieoczekiwanych dramatów. Dlaczego zginął Buczek? Czy Julita się podda?

„Cokolwiek wybierzesz” to jeden z najlepszych kryminałów, jakie czytałem przez ostatnich kilka lat. To książka, z lekturą której nie sposób się rozstać, aż pozna się rozwiązanie zagadek powieści. Szamałek umiejętnie prowadzi gęstą akcję, dba o szczegóły, widać, że jest erudytą, ma głęboką wiedzę z różnych zakresów, a przed przystąpieniem do pisania książki przeprowadził solidny research.

Książka dotyka niezwykle bolesnego problemu społecznego, którego nie zdradzę, gdyż byłby to niewybaczalny spoiler. „Cokolwiek wybierzesz” to również poważne ostrzeżenie przed niebezpieczeństwami Internetu. Szamałek mówi dużo o bezpieczeństwie w sieci, o tym, jak łatwo stracić tożsamość i wiarygodność online, gdzie hakerzy umiejętnie wykorzystują naszą naiwność i niewiedzę.

„Cokolwiek wybierzesz” to również galeria ciekawych, realistycznych pierwszo- i drugoplanowych postaci. Julita Wójcicka, młoda dziewczyna z małego miasteczka, która marzy o karierze dziennikarki śledczej, natychmiast wzbudza naszą sympatię. Absorbującą postacią jest także Janek, ekspert komputerowy wietnamskiego pochodzenia, wspomagający Julitę w jej śledztwie.  

Jestem bardzo ciekawy ekranizacji powieści Szamałka, po obejrzeniu filmu niezwłocznie podzielę się moimi obserwacjami, a teraz pozostaje mi zachęcić wszystkich do lektury cyklu „Ukryta sieć”. Kiedy przeczytałem mojej przyjaciółce Marii kilka wybranych stron, natychmiast rozentuzjazmowana zakupiła i pochłonęła wszystkie trzy tomy. Niech to pozostanie najlepszą rekomendacją dla „Cokolwiek wybierzesz” Jakuba Szamałka.

Moja ocena: 9/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz